Tips voor een opgeruimd bureau

Een bekende uitspraak is “een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd”. Je bureau is in feite je startplaats voor je werkzaamheden. Daarom hebben we 10 tips om je bureau op te ruimen of te organiseren. Sommige kunnen werken voor je, anderen wat minder. Nieuwsgierig? Lees dan hieronder verder!

  1. Ruim de pennen en potloden op die je niet gebruikt of nodig hebt. Waarom hebben veel bureauwerkers toch een pennenbak vol met pennen en potloden? Je hebt aan één pen en één potlood genoeg. Zorg dat de pennen niet in het zicht liggen of nog beter, gooi ze gewoon weg. Zeker het schrijfgerei wat niet meer werkt.
  2. Geef je oplaadstation een plek. Maak op je bureau of in een la een plekje waar je al je opladers hebt liggen van telefoon, PDA en andere elektronische apparaten. Zo heb je alles bij elkaar liggen en hoef je niet steeds op zoek naar de opladers.
  3. Veelgebruikte items vlakbij leggen. Het lijkt een inkopper, maar hoe vaak worden bureaus ingericht op basis van esthetische waarden in plaats van handigheid? Zorg dat je de spullen die je vaak gebruikt, het makkelijkst kunt pakken of dicht bij je hebt liggen.
  4. Een elektronica-vrij bureau. Modems, router, externe harddisk. Je gebruikt ze waarschijnlijk vaak, maar zet die nu juist direct in beeld. Zorg dat deze items buiten je directe beeld liggen of staan.
  5. Documenten binnen handbereik. Hoge kasten en opbergsystemen voor documenten zijn mooi, maar het is handiger om je documenten op draai-afstand van je stoel te hebben. Zorg ook dat je voldoende lege hangmappen hebt en een goede labeller om snel en eenvoudig nieuwe mappen te maken.
  6. Scannen van documenten. We hebben al geschreven over de mogelijkheden van digitale opbergsystemen en je scanner. Daarnaast heeft Martijn Aslander recent ook nog een artikel geschreven over zijn scan- en opbergmethode. Het scannen en digitaal opbergen (en backuppen!) van belangrijke documenten kan een enorme ruimtebesparing opleveren.
  7. Hou een schrijfblokje bij de hand. Gedurende de dag is er vaak van alles wat je toch even snel opschrijft. Tijdens een telefoongesprek, een kort gesprek met een collega of een ideetje wat je te binnen schiet.

Wil jij je werkplek een beetje opfleuren? Kies dan bijvoorbeeld voor een bureaulegger van Kalendergigant!