De stappen om te komen tot een geslaagd interieur

Een smaakvol interieur is niet zomaar even te realiseren. Vaak gaan er maanden overheen om alle uitgewerkte facetten en ideeën in de eerste instantie op papier te krijgen. Vervolgens zal er een geschikt bedrijf te vinden moeten worden ingeschakeld en benaderd. Daarna zal na veel wikken en wegen en compromissen keuzes moeten worden gemaakt. De realisatie van zo’n interieur project kan een heel spannende periode zijn. Zal alles wel op tijd afkomen? Wordt alles hetzelfde als hoe de klant het in zijn of haar gedachten had? Een goed interieur laat immers zien wie je bent en in welke levensfase je zit. Men vindt het belangrijk dat de persoonlijkheid, speciale voorkeuren, wensen, eisen en behoeften terug te zien moeten zijn in het ingerichte huis of woonkamer. Ben je benieuwd naar de procedure van zo’n werkwijze? Lees dan zeker even verder in deze blog.

Rekening houden met verschillende visies en ideeën

In interieur tijdschriften is al snel te zien wat een klant mooi vindt en wat hij of zij minder vinden passen. Dit kan in een woonkamer zijn, maar ook de inrichting van een kantoor kan behoorlijk uitdagend zijn. Er is immers te maken met veel verschillende soorten mensen, ieder met een andere smaak en met andere ideeën. Bij het inrichten van een kantoor dient een ontwerper dan ook rekening te houden met visies van meerdere mensen en dat kan behoorlijke spanningen opleveren. Het is daarom van groot belang dat er, voordat zo’n werkwijze in gang wordt gezet, men het al eens is over bepaalde hoofdontwerpen. Hierbij valt te denken aan kleurgebruik, materiaalgebruik en de inrichting, dus waar alles moet komen. Verder kan het interessant zijn om de mensen eens op een positieve manier te laten verrassen.

Verder gaan in het proces

De manier waarop een werkwijze wordt gestart hangt af van een aantal factoren. Voorbeelden van deze belangrijke factoren zijn het project en de woonwensen van de eindgebruiker(s). Als eerste zal er dan ook altijd een oriënterend gesprek met de klanten worden gehouden. In dit gesprek maken de klant en de ontwerper of architect voor de eerste keer kennis met elkaar. In tijden van corona kan dit uiteraard ook online in plaats van fysiek. Hopelijk komen er snel weer betere tijden aan en kunnen de strenge maatregelen van de huidige lockdown steeds verder worden versoepeld. Na de kennismaking, waarin de eerste ideeën, wensen en mogelijkheden zijn besproken, gaat de ontwerper over in een voorstel op het gebied van interieur. Bij zo’n interieur voorstel valt de denken aan de vertaling van de wensen en mogelijkheden naar een visie en een programma van eisen waar het interieur plan moet voldoen.

Concretiseren van het interieur voorstel

De basisplattegrond met daarin een eerste indelingsvariant is inmiddels gemaakt. Deze plattegrond zal 2D aan de klant worden gepresenteerd. Na het interieur voorstel wordt een concreet plan gemaakt, waarin de ideeën en de tekeningen pas echt tot leven komen. Pas dan ziet de klant waar hij of zij het voor doet. Naast 2D tekeningen zullen er nu ook tekeningen in 3D worden gemaakt en voorgesteld. Ook wordt een materiaalplan en meubelplan tot leven geroepen. Dit samen vormt het interieurplan, waarmee efficiënt en doelgericht aan de slag kan worden gegaan. Uiteraard geheel in samenspraak met de wensen van de klant(en). Vanaf deze stap is het mogelijk om het stokje aan de klant te geven.